oh snow, in thy soft grave

igår utlovade jag ju en fullständig lista med mina absoluta favoritjulsånger.
min julklapp till er blir alltså inte ett stycke god julstämning, utan fem!
en fin blandning mellan klassiska stycken och nutida indietolkningar.
med en liten gnutta john lennon, så klart.
det ni.

5. edward elgar - the snow
det här stycket fattade jag enormt tycke för när vi sjöng den på en julkonsert i högstadiet. fantastiskt vacker text, som kanske egentligen mer handlar om snö än jul. men de går ju liksom lite hand i hand, eller hur?




4. annika norlin & david sandström - fairytale of new york
originalet gjordes väl av the pogues, och har därefter gjorts i otaliga  versioner. just den här versionen gör mig lycklig för att det är två underbara artister som går samman och gör en underbar låt ännu mer underbar.




3. händel - hallelujah chorus
det behövs egentligen inga ord. alla som varit delaktiga i en julkonsert med norrköpings musikklasser vet hur viktigt det här stycket är.




2. coldplay - have yourself a merry little christmas
själva sången är fantastiskt söt och fin. coldplay är inte mitt favoritband direkt, men jag tycker ändå att de gör den riktigt bra. helst ska det kanske egentligen vara ella fitzgerald eller någon annan trevlig artist med nostalgifaktor. men nytänkande är ju också bra.




1. john lennon & yoko ono - happy xmas (war is over)
att john lennon är min största hjälte, bland både döda och levande, är knappast någon hemlighet. den här låten är dessutom så genialisk, med sitt viktiga budskap. war is over - if you want it. det finns inga ord.




god jul mina vänner. ta det riktigt lugnt i julhelgen. ät mycket mat, tänk inte på vikten i juletider. sånt är bara larvigt. ingen blir fet av att äta lite extra julskinka. och glöm för tusan inte att köra försiktigt om ni ska resa långt. snön är vacker, men förrädisk. och lyssna på fin musik.

Postat av: Celine

Hoppas du får en fin jul! :)

2009-12-24 @ 13:56:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0