everyday is like sunday

bara för att jag har lite småtråkigt och listor är ju det bästa tidsfördriv jag vet..
den här har jag snott från fina madeleine.

när fick ni reda på att du var gravid?
den fjärde februari 2010. jag hade gått fem dagar över tiden och det tillhör verkligen inte vanligheterna eftersom jag alltid är punktlig, inte enbart när jag ska hinna med ett tåg alltså. jesper rusade iväg till apoteket så fort de öppnade på morgonen och köpte två stickor. jag provade den ena. det uppstod ett knallblått streck direkt. det skulle ju enligt bruksanvisningen ta ett par minuter, så jag blev osäker på vilket streck det var som skulle synas och skrek på jesper att han skulle komma och titta. sen satt vi där, tittade på varandra. någon kläckte ur sig att vi skulle testa det andra testet också. det blev blått lika snabbt. vi satt på badrumsgolvet i säkert 10 minuter och bara tittade på varandra utan att säga ett ord. det var magiskt.

vem fick veta det först?
jag och jesper samtidigt. sen ringde jag linnea direkt. min syster ett par dagar senare. efter en vecka berättade vi för föräldrarna. sen fick ingen mer veta förrän vi kände oss hyfsat säkra på att fröet skulle stanna kvar därinne.

har du mått illa under graviditeten?
en del, till och från.

har du mycket foglossningar?
det har kommit en del nu på slutet. jag trodde väl i min enfald att jag skulle slippa undan helt och hållet, men sån tur hade jag inte.

har du någon hormonrand?
japp, en sned sådan, över heeela magen. fast den är ganska ljus.

har du fått några bristningar?
inte än -pepparpeppartaiträ- bara ett par stycken på låren.

vad tror du/ni att det ska bli för kön?
det får vi se. ett tag hade jag en känsla av att det blir en pojke, men nu är jag lika förväntansfull som ett barn inför julafton.

vad ville du/ni att det skulle bli för kön?
med risk för att låta klyschig: det spelar verkligen ingen som helst roll. det viktigaste är att ungen kommer ut och att den mår bra.

har du några speciella cravings?
nja lite olika sådär. det har gått i perioder. de som har hållt i sig i mer än en dag är väl potatis, jordgubbar, mjölk, bakverk, stuvade makaroner, snabbmat (typ burger king och mcdonalds) och det som har hållt i sig längst (som fortfarande inte har gått över) är kylskåpskallt vatten!

vad gillar du för mat?
jag gillar väl det mesta. just nu: stuvade makaroner och köttbullar med lingonsylt. mums!

någon maträtt du avskyr?
jag har haft lite svårt för pizza hela graviditeten, likaså curryrätter som jag älskade förut. men det mesta har gått över, nu tycker jag att all mat är god igen.

har du halsbränna?
har haft några kvällar/nätter då det har varit så hemskt att jag bara gråtit, men överlag har jag inga större problem med det faktiskt.

behöver du kissa ofta?
jämt!

hur mycket har du gått upp i vikt, hittils?
13 kg i vecka 35.

har du några andra besvär med din graviditet?
jag hade mycket prematura sammandragningar ett tag, det blev några vändor till förlossningen för att stoppa det hela. men det har gått över. nu har jag inte överdrivet mycket besvär, bortsett från mitt låga blodtryck som gör att jag känner mig svimfärdig mest hela tiden.

är du nöjd över din graviditet?

ja det är jag faktiskt. överlag har jag mått väldigt bra och jag är så himla tacksam över att ens ha fått chansen till detta stora underbara. (dessutom är det helt fenomenalt att min barnmorska sagt åt mig att undvika dammsugning pga sammandragningarna. perfekt ju!)

är du rädd för förlossningen?
nej, än så länge ser jag fram emot det faktiskt. jag tycker det ska bli spännande, fascinerande och ganska mysigt. jag har några skräckscenarion som jag hoppas att jag slipper, men överlag känns det rätt lugnt. jag är inte rädd för smärtan, mer över hur jag ska reagera på den.


Postat av: sanna

känner igen mig i det du skriver, haha. läskigt :P vi plusade 22 februari och det känns som det bara var förra veckan?!



svar: oh underbara lasse. det är lite av tradition att se han varje sommar. det är inte sommar utan lasse. detta är min 3:e spelning jag ser och jag tänker fortsätta och min bebis måste tycka om honom ;) haha i magen verkar den gilla honom iaf för det rör sig trevligt när man spelar winnerbäck :)

2010-08-23 @ 10:47:25
URL: http://zebrafejs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0