buy the book

den här roliga lilla listan om litteratur snodde jag från elvira.


Som läsare är jag: ganska otålig. jag vill fastna direkt, sugas in i bokens värld redan på första sidan, annars blir jag uttråkad. men när jag väl fastnat så vill jag bara gå omkring i den där lilla världen för alltid. jag blir alltid väldigt ledsen och tom inombords när den sortens böcker tar slut.

Som bloggare är jag: inte särskilt konsekvent. ena dagen bestämmer jag mig för att min blogg bara ska handla om musik, och nästa dag sitter jag där och skriver om politik eller vad jag åt till frukost. men jag gillar att ha det så. jag gillar att vara personlig när jag skriver. opersonliga bloggar ger mig ingenting.

Senast lästa bok: janis den magnifika av johanna nilsson.

Senast påbörjade bok: har nyss börjat läsa dotter önskas av katerina janouch. dessvärre är den så sorglig och hemsk att jag måste lägga ifrån mig den hela tiden för att gråta en skvätt. graviditetshormoner i kombination med en bok som handlar om ofödda döttrar och döda mödrar är egentligen inte särskilt önskvärt. jag gråter floder och får ont i hjärtat.

Senast köpta bok/böcker: eftersom jag är halvvägs in i en graviditet och plötsligt börjar bli panikslagen över att jag ska föreställa en mamma om sisådär 4-5 månader, så köpte jag faktiskt en bok idag som handlar om just det. kommer inte exakt ihåg titeln, men någonting i stil med så överlever du ditt första småbarnsår eller något åt det hållet. kommer inte ihåg författarens namn heller, men har läst en bok av henne tidigare, och hon skriver verkligen med humor. jag får återkomma med exakt namn och titel lite senare.

Favoritdeckarförfattare: jag är inte alls förtjust i deckare. stieg larsson är det enda som har fungerat för min del. hans böcker blev hypade MEN med rätta.

Jag läser allt av: svårt att säga. haruki murakami har jag läst allt som översatts till svenska, ska väl snart ge mig på att läsa resten av hans böcker på engelska om jag får tid/ork. annars har jag läst det mesta med johanna nilsson, för hon är en sådan enorm inspiration för mig.

Jag läser helst inte (genre/författare): jag läser helst inte deckare eller fantasy. det finns några undantag, men generellt sett är det inte min grej.

Vid hyllan för fackböcker letar jag:
det beror lite på vad jag är i behov av för tillfället. just nu botaniserar jag ju en del bland barn-och gravidböckerna, men annars gillar jag musikhyllorna, psykologihyllorna och språkhyllorna.

Förutom svenska läser jag gärna: engelska såklart. förr försökte jag läsa böcker på tyska för att försöka hålla språket igång, men det har jag mer eller mindre gett upp nu. skulle dock vara roligt att försöka sig på det igen.

Högst upp i min att-läsa-hög just nu ligger: blonde av joyce carol oates, shantaram av gregory david roberts och kanske sagan om ringen-trilogin av j.r.r. tolkien. och john lennon-biografin av philip norman.

Högst upp på min bok-önskelista-just nu står: haruki murakami-böckerna på engelska får det väl bli då.

När jag går på antikvariat letar jag alltid: jag brukar faktiskt av någon anledning inte leta efter böcker på antikvariat. tråkigt, för man kan nog hitta en hel del fynd på så vis. men det blir liksom aldrig riktigt av.

Postat av: Elvira

blonde & sagan om ringen-trilogin måste jag också ta och läsa. fick sagan om ringen-böckerna i födelsedagspresent för ganska många år sedan och har fortfarande inte läst dem.

2010-05-15 @ 17:22:04
URL: http://madaboutzooey.blogg.se/
Postat av: anna.

vi är exakt likadana som läsare. jag vill också fastna genast ! inget tålamod. bara drunkna i texten på en gång..



och tack än en gång, du ger mig så fina kommentarer !

2010-05-17 @ 15:41:40
URL: http://itslikeelectricity.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0