here comes the delivery

har sett den här listan på ett antal bloggar nu och jag tror bestämt att jag ska fylla i den, främst för min egen skull. roligt att titta tillbaka på i efterhand. ni behöver inte läsa. :)


När är fick du reda på att du var gravid? 4 februari 2010.

Hur gammal var du? jag skulle precis fylla 22.

Mådde du mycket illa?
ja, till och från.

Hade du mycket halsbränna? på slutet hade jag halsbränna så fort jag skulle sova. det enda som hjälpte var att dricka litervis med filmjölk!

Var du känslig?
skojar du? jag grät konstant, åt saker som jag aldrig skulle gråta åt i vanliga fall. jag grät när jag var glad, jag grät när jag var ledsen och jag led av en fruktansvärd separationsångest (som jag för övrigt börjar misstänka aldrig kommer att gå över...)

Hade du mycket foglossning?
ja, på slutet blev det jobbigt.

När kände du bebisens första sparkar?
vecka 17 nånting?

Var du ofta orolig?
jämt!

Sparkade bebisen mycket?
han rörde väldigt mycket på sig, men det blev inte så många renodlade sparkar... mera bök liksom.

När började du läcka bröstmjölk?
det gjorde jag aldrig.

Fick du bristningar?
ett par stycken. de kom i vecka 39, precis när jag trodde att jag skulle slippa.. men det är inget jag tänker på.

Blödde du någon gång?
när värkarna satte igång, annars inget.

Hur många Ultraljud gjorde du?
oj, oändligt många känns det som. vi åkte in pga prematura sammandragningar så många gånger.. plus ett gäng tillväxtultraljud. jag tror att det slutade på 10-11 ultraljud allt som allt?

Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
jag ville väl såklart att allting skulle gå bra och smidigt, men jag hade hela tiden inställningen att jag skulle "ta det som det kommer", man kan ändå aldrig veta hur det slutar.

Vilket BB födde du på?
man föder faktiskt inte på bb utan på förlossningen... men jaja. västerås.

Hur började din förlossning?
slempropp och blod, sedan satte värkarna igång

Hur många timmar tog din förlossning?
från första kännbara värken, ca 9 timmar. (varav ca 6-7 timmar var krystvärkar!)

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
vaginalt

Hur mycket var du öppen när du kom in?
helt öppen, 10 cm!

Vilken smärtlindring tog du?
ingen. jag provade lustgasen men blev bara totalt utmattad av den, så jag körde utan smärtlindring istället. (det trodde jag aldrig om mig själv!)

Dragen med sugklocka?
nej, men det var nära. jag hörde barnmorskan nämna att det kanske skulle bli nödvändigt, så då samlade jag kraft och tryckte ut honom istället!

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
första krystvärken kom ju 6-7 timmar innan han kom ut. det var rätt ansträngande, milt uttryckt.

Blev det komplikationer?
inget allvarligt, men vide blev rätt stressad och hjärtfrekvensen gick ner, så det blev ganska bråttom att få ut honom på slutet.

Var du rädd för något?
det var ganska läskigt att känna krystvärkar hemma i soffan. det kändes läskigt och jag blev rädd att vi inte skulle hinna in till förlossningen. men annars var jag inte särskilt rädd.

Skrek du?
det var mer gutturala läten än skrik tror jag, men jag hade ont i halsen i två dagar efteråt så... tyst var jag väl inte.

Fick du sys?
ja, fyra stygn närmare bestämt.

Vem var med på förlossningen?
jesper. och han var fantastisk. :)

Vilken vecka födde du i?
40+2

Vad var vikt och längd på bebisen?
3855g, 52cm.

Blev det en pojke eller flicka?
pojke

Vad fick barnet heta?
vide karl johnny

Var allting värt det?
utan tvekan!

Ammade du?
ja, det gör jag. det går jättebra.

Hur gammal är barnet nu?
två veckor

Vad tyckte du om förlossningen?
jag är jättenöjd. det gick snabbt och smidigt och jag trodde nog att det skulle vara hundra resor värre. det var utan tvekan det häftigaste jag har varit med om.

När kommer nästa barn?
HA! ett räcker gott och väl, åtminstone som det känns just nu.

Postat av: Catharina

Ja visst är Gilmore Girls bäst! Jag köpte första säsongen, mer hade jag inte råd med på en gång. Måste köpa nästa när csn kommer! Jag vill också bo i Stars Hollow :)

2010-10-18 @ 21:28:37
URL: http://ancawi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0