2010 enligt tradition

jag hade ju inte tänkt göra den här listan i år, men jag är ju lite av en sucker för traditioner. och jag har ju faktiskt fyllt i den här listan vid varje årsskifte de senaste åren, så nog tusan ska jag väl göra det i år igen? here we go

1. gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
man kan ju säga att 2010 var ett första år för en jäkla massa grejer. men det största och bästa var ju såklart utan tvekan att få barn, med allt vad det innebär.

2. höll du några av dina nyårslöften?
jag hade bara ett nyårslöfte: att le mycket. och jag tror att jag lyckades hålla det ganska bra.

3. blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
förutom jag och jesper så blev ju emma och madeleine föräldrar också. min älskade storasyster och hennes tomas blev tvillingföräldrar, men det var ju liksom inte meningen att de skulle bli förrän 2011. så det har mest varit en karusell av oro och sorg. men lycka också såklart. aina och judith är ju fortfarande två små underverk.

4. dog någon som stod dig nära?
nej, tack och lov. men syster var ruskigt nära. det skrämmer mig fortfarande hur nära det var.

5. vilka länder besökte du?
i år var det bara sverige.  

6. är det något du saknar 2010 som du vill ha 2011?
en tryggare ekonomi, möjligtvis. och barcelona-vännerna.

7. vilket datum från år 2010 kommer du alltid att minnas?
3 oktober, då vide föddes.

8. vad var din största framgång 2010?
att jag klarade av en vaginal förlossning. det trodde jag faktiskt aldrig. i bakhuvudet fanns alltid tanken att det säkert skulle sluta med kejsarsnitt, helt enkelt för att min kropp alltid svikit mig tidigare, så varför skulle den inte göra det nu? men jag klarade av det, och jag klarade det utan smärtlindring till och med. inte för att det egentligen ligger någon prestige i det, men jag hade bara aldrig trott att jag skulle klara smärtan så bra som jag gjorde. det var en fantastisk egoboost.

9. största misstaget?
att jag stötte bort de människor som betydde mest.

10. har du varit sjuk eller skadat dig?
jag råkade ut för en dunderförkylning/influensa i december som inte var att leka med. i övrigt har jag varit ovanligt frisk under 2010.

11. bästa köpet?
jag köpte en jättefin klänning i storlek 34 innan jag visste att jag var gravid. jag hann använda den en gång... så okej, egentligen var det väl ett ganska dåligt köp. men jag var glad när jag köpte den! annars måste jag väl säga att mina gravidleggings var det bästa köpet - de använde jag nästan varje dag i somras.

12. vad spenderade du mest pengar på?
som vanligt: hyra och mat. usch vad tråkigt. jag kan inte ens säga att vi har spenderat särskilt mycket pengar på vide, för vi har fått det mesta, eller köpt begagnat.

13. gjorde någonting dig riktigt glad?
många saker. ett positivt graviditetstest. gravidhormoner (jo det är sant). vide. en återförening. en fantastiskt varm och fin sommar.

14. vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2010?
hela carl barâts soloalbum. och hela lars winnerbäcks tänk om jag ångrar mig och sen ångrar mig igen.

15. var du gladare eller ledsnare jämfört med tidigare år?
mycket gladare, generellt sett. fast vid enstaka tillfällen har jag också varit betydligt mer ledsen och förtvivlad, på ett djupare plan än tidigare. men ja. generellt sett mycket gladare.

16. vad önskar du att du gjort mer?
sagt jag älskar dig till människor som borde fått veta det.

17. vad önskar du att du gjort mindre?
oroat mig.

18. hur tillbringade du julen?
i norrköping med en halv familj och jesper.

19. blev du kär i år?
jag var ju redan kär innan. fast om man ska vara ärlig så blev jag nog ännu mer kär i jesper i år. och så blev jag kär i vide också. fast inte på ett creepy sätt.

20. hur många one night stands?
inga engångsföreteelser här inte.

21. favoritprogram på tv?
jag har ju knappt tittat på tv. biggest loser sverige följde jag faktiskt. och så mycket bättre var nog årets bästa tv-program när jag tänker efter. annars var det ju bara dvd-boxar. gilmore girls, grey's anatomy och house var perfekt gravidtidsfördriv.

22. hatar du någon nu som du inte hatade i början av 2010?
nej jag hatar ingen.

23. bästa boken du läste 2010?
åh vad svårt. jag har läst så himla mycket. nånting av haruki murakami säkert. han är fantastisk.

24. största musikaliska upptäckten?
eldkvarn! det är synd och skam att jag inte brytt mig om att lyssna på dem ordentligt tidigare.

25. något du önskade dig och fick?
en större lägenhet. en fantastisk graviditet. en snabb och smidig förlossning. världens finaste lilla pojke. en alldeles underbar sommar, ur vädersynpunkt.

26. något du önskade dig och inte fick?
 en mysig jul. luften gick liksom ur.

27. årets bästa film?
inception kanske? 

28. vad gjorde du på din födelsedag 2010?
vi storstädade, åt mcdonaldsmat och bjöd hem mina föräldrar och jespers mor och sven på kycklinggryta. och så berättade vi att de skulle bli mor-och farföräldrar.

29. finns det någonting som skulle ha gjort ditt år ännu bättre?
att få ha bästa vännerna nära. och familjen också. saknad är jobbigt.

30. hur skulle du beskriva din stil år 2010?
haha! mammakläder... på slutet kunde jag bara komma i jespers munkjacka och mjukisbyxor. kände mig inte direkt vackrast i världen då. en liten nätt mage hade ju varit att föredra. men äsch. det var lite charmigt att vara en flodhäst också.

31. vad fick dig att må bra?
återigen: graviditetshormonerna. och jesper och vide såklart.

32. vilken kändis var du mest sugen på?
ehm... åh, hugh laurie! naturligtvis.

33. vilken politisk debatt engagerade dig mest?
när det är valår går det ju inte att säga. ALLT engagerade mig. jag var knäckt i flera dagar efter valet. knäckt över att människor generellt sett är så urbota korkade att de inte förstår vad som är bäst, varken för dem själva eller för deras medmänniskor. hemskt är vad det är.

34. vem saknade du?
ida&jonathan. och linnea.

35. de bästa nya människorna du träffade?
emma och hennes lille harry hamnar nog högt upp på listan.

36. en värdefull läxa du lärt dig i år?
jag ska aldrig ignorera dig igen. och så har jag lärt mig att jag klarar av så mycket mer än vad jag tror. jag har lärt mig att ha tilltro till mig själv, min kropp och till min förmåga att vara en bra mamma. för jag är faktiskt grym. haha!

37. citera en sångtext som summerar ditt år?
i miss you, i'm pregnant.

och senare kommer nog även en lista över mest spelade låtar och band under 2010. stay tuned...






Postat av: emma

Gud vad du är söt! :) We like you too!

2011-01-01 @ 14:00:35
URL: http://yourcupoftea.devote.se
Postat av: fifi

Ja, året man föder sitt första barn, det är ju större än det mesta i livet!



Hoppas ni hade det mysigt igår!

2011-01-01 @ 14:42:55
URL: http://fififantastic.blogspot.com
Postat av: sanna

traditioner är till för att följas :) jag kopierar denna listan :D

2011-01-01 @ 15:59:46
URL: http://zebrafejs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0